آموزشی

معرفی شهر زیبای ارومیه

معرفی شهر زیبای ارومیه را قصد داریم در این مقاله به شما عزیزان بازگو کنیم.

ارومیه یکی از کلان شهرهای ایران با طبیعتی شگرف و آب و هوای مطلوب است بی شک وقتی اسم شهر ارومیه را می شنویم اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند دریاچه ی زیبایش است قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر که آب و هوای خوبی را رقم زده در کنار قدمت و آثار باستانی برجای مانده از دوره‌های مختلف تاریخی این شهر را به یکی از شهر های مهم ایران تبدیل کرده.

معنی واژه ارومیه

واژه ی ارومیه از ۲ بخش تشکیل شده است. اور یک واژه در زبان آشوری است که به معنای شهر است و میه هم به معنای آب است. به این صورت باید بگوییم این واژه به معنی شهر آب است.

دیگر اسم های شهر ارومیه

از نام های دیگر این شهر زیبا می توان به چیچست اشاره کرد این نام به معنای سپیدی درخشان در زبان زرتشتی است و احتمالا نام سابق دریاچه ی ارومیه بوده.

در دوران پهلوی به دلیل علاقه بسیار رضا شاه به این شهر، نام این شهر به رضائیه تغییر کرد در حال حاضر و بعد از انقلاب اسلامی، نام این شهر به شکل سابق خود یعنی ارومیه بازگشت.

تاریخچهه شهر ارومیه

قدمت این شهر زیبا به  دو هزار سال قبل از تولد عیسی مسیح میرسد (دو هزار سال قبل میلاد)  ارومیه از جمله مناطق تحت امر اورارتوی در دوران باستان بوده است درباره ی اورارتویی ها باید این نکته را بگوییم که آن ها دارای اجداد مشترکی بین ارمنی ها و گرجی ها بوده اند و تا حدودا ۲۱۰۰ سال یعنی از ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد و ۶۰۰ سال پس از میلاد مسیح بر این مناطق حکمرانی می کرده اند.از جمله اتفاقات مهم این شهر می توان به ظهور دین زرتشت اشاره کرد . براساس شواهد و روایات به جای مانده از آن دوران، زرتشت در یکی از مناطق آذربایجان غربی امروزی که در نزدیکی ارومیه است به عنوان پیامبری انتخاب شد و اولین پیروان دین زرتشت از اهالی منطقه ارومیه و ساکنین حاشیه دریاچه چی‌چست بوده‌اند.از قرن 15 میلادی ترکان عثمانی جایگزین روم شرقی شدند و ارومیه به عنوان شهر سرحدی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد و برج‌ها و باروهای مهمی در این شهر بنا شد. در این زمان ارومیه نقطه تلاقی اقوام و ادیان گوناگون مانند آشوری‌ها، ارمنی‌ها، یهودی‌ها و در نهایت مسلمانان بود.

قومیت

از دیرباز تا کنون شهر ارومیه محل زندگی اقوام مختلف بوده؛ ارومیه یک شهر چند قومیتی با ادیان و مذاهب گوناگون است.حدود نود درصد مردم این شهر را آذری ها (ترک زبانان) و نیز اقلیتی از کردها، مسیحیان (آشوری و ارمنی) تشکیل می‌دهند.در ارومیه می‌توانید انواع و اقسام مراسم و آیین‌های فرهنگی و مذهبی ادیان مختلف را مشاهده کنید. علاوه بر اعیاد و عزاداری‌های شیعیان، غسل تعمید آشوریان، جشن یادبود حضرت مریم مقدس، جشن نوسروین یا آب‌پاشان آشوری‌ها، از دیگر جشن‌ها و اعیاد مذاهب مختلف در شهر ارومیه است.

جاذبه های گردشگری ارومیه

همان طور که قبلا گفتیم ارومیه شهریست با آب و هوای فوق العاده از جاذبه های گردشگری شهر ارومیه می توان به دریاچه ارومیه، آبشار سولک، سد شهرچای،منطقه زیبای کاظم داشی اشاره کرد همچنین جاذبه های تاریخی ارومیه اعم از کلیسای ننه مریم،یخچال دوقوز پله،بازار تاریخی و موزه ارومیه اشاره کرد.

 

 

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه از زیبایی‌های طبیعی ارومیه و البته ایران و جهان است. این دریاچه ششمین دریاچه آب شور جهان و بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ایران است که در ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه، و در مرز دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد.

سواحل زیبای ماسه‌ای و صخره‌های دور تا دور دریاچه، زیستگاه مناسبی برای انواع منحصربه‌فرد گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم کرده‌اند. پرندگان بومی و مهاجری مثل فلامینگو، پلیکان، حواصیل و اردک گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. در کنار این زیبایی‌ها خواص درمانی آب شور دریاچه و لجن آن هم باعث جذب گردشگران به آن شده است.

دریاچه ارومیه | نقل و حلوای طاها

دریاچه مارمیشو

یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی در ارومیه دریاچه مارمیشو است. مطمئنا وقتی حرف از ارومیه می زنیم، اولین جاذبه ای که به ذهن همه می آید، دریاچه ارومیه است. اما در ارومیه علاوه بر دریاچه ارومیه، جاذبه های طبیعی متعدد دیگری هم وجود دارند. دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد.آب دریاچه مارمیشو از تجمع آب رودخانه نازلوچای حاصل می گردد و رودخانه نازلوچای نیز از کوه های ستاره لوند و بایبون سرچشمه می گیرد و در نهایت در تنگه ای سرسبز و تماشایی جریان می یابد. دریاچه مارمیشو زیستگاه گیاهان و جانورانی از قبیل درخت بید، لاله کوهی، شیرین بیان، زالزالک، بلوط، زنبق وحشی، گون، صنوبر و ماهی قزل آلا اس

دریاچه مارمیشو | نقل و حلوای طاها

 

آبشار سولک

در فاصله ۳۲ کیلومتری غرب ارومیه و در تپه‌های سرسبز دامنه‌های کوه دره‌وش، در دره هفت کانی، آبشار سولک با ارتفاع ۷۶ متر ارتفاع قرار دارد. آب این آبشار از ذوب شدن برف کوه‌های سولک تامین می‌شود. سولک یکی از مهم‌ترین مسیرهای کوهنوردی در این منطقه و محل مناسبی برای کمپ‌های گردشگری و پناهگاه‌های کوهستانی است.

سوغات شهر ارومیه

سوغاتی های شهر ارومیه را غالبا خوراکی های خوشمزه در بر میگیرد؛ خوردنی های لذیذی مثل: نقل، حلوا، سوجوق، تنور شیرینی سی

امیدواریم مطالب این مقاله مورد قبول شما عزیزان بوده باشد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *